Om auror och aceton.

Jag börjar dagen med att använda aceton i pannan istället för ansiktsvatten. jag tänkte på något annat. med irriterade luftrör, solen lyser igen.

Jag lånar söderbergs den allvarsamma leken nere på universitetsbiblioteket. jag väljer alltid en av de äldre upplagorna. de med naggade kanter och gulnande blad. särskilt som man annars kan välja nya pocketupplagor. det är någonting som värker i mig när gamla texter reproduceras i pocketupplagor. som en sten i skon. något med bokens aura, i walter benjaminska termer. min upplaga var inte den äldsta, men en av de äldre, och den låg bäst i handen. en bok skall kännas rätt mot fingrarna, annars får det vara.

jag tror rentav att jag skall börja läsa den redan nu. på kontoret, som är öde tyst och sysslolöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar