Om vintersolståndet.

Midvinter.

jag har vallat mig själv i halka, i en uppvärmd lägenhet, lätt illamående under huden i dagarna två. de säger att det skall bli den kallaste vintern på tusen år och snön ligger drivvis utanför fönstret.

kryper runt på golvet bland papper och skrivna ord. lite som att fingrarna är för fuktiga för pennan. läser femtio sidor i en bok som inte fängslar mig. tänker att det är alldeles för många dagar.

imorgon är det dan före dan. det kommer att bli tomt. och på televisionen släpar ernst in allt han kan finna ute och gör juldekorationer av hela kalaset. jag har förstått att han förberett julen under flera dagar på bästa sändningstid. ändå ser det skrämmande kliniskt ut runtomkring honom i rutan, men det är märkligt motsägelsefullt fullt av skräp överallt. jag stänger av ljudet. läser lite till.

tänker att det är alldeles för många dagar, och att boken inte fängslar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar