Om en fantastisk professur.

"det värsta är att den orsakar så mycket lidande för så många människor under så lång tid" säger en pensionerad professor i latin angående ful och dålig arkitektur. densamme fortsätter om helldénhusen: "jag blir arg när jag kommer dit! det är som om den som byggt dem vill andra illa; en misantrop!" och menar att de som byggt husen borta vid flemingsberg borde "ställas upp på rad och skjutas!"

vi går vidare till dardel och han säger, "han är fantastisk, berätta om hans inspirationskällor!"

jag är klar med rom, men undrar varför jag och denne fantastiska professor började tala på riktigt först den allra sista kvällen, men förvånas föga då det mesta alltid ter sig så. 

och ljuset över forum romanum under eftermiddagen la sig över hornhinnan som ett tunt, skiftande glas medan batteriet till min kamera låg kvarglömt i sin laddare på rummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar