Om förnimmelser

Det luktar bliw-tvål på torpet. eftersom ica hade slut på refilltvålen jag brukar köpa, köpte jag en bliw-tvål. så det luktar bliw-tvål på torpet. precis som det alltid gjorde då, för fyra och ett halvt år sedan. när allt var nytt.

när det var väggfärg, taklister och nya köksredskap. när det var min första egna lägenhet, min fristad, där jag jag jag bestämde. när det var tron på att allt skulle bli bra. tron på att allt skulle lösa sig.

där jag målade väggarna vita och grå, och tvättade bort färgresterna med bliw-tvål inne på toaletten. där jag pysslade papier maché-ramar och målade i guld och tvättade bort lim och hobbylack från huden med bliw-tvål.

bliw-tvål luktar  nya luftvägar, torparens frizon, s:t eriksplan till odenplan, att bli vuxen och att längta bort och in på samma gång. bliw-tvål luktar nostalgi. i en lägenhet där allt kanske inte löste sig, men somliga saker blev bättre. andra sämre. som alltid.

det luktar bliw-tvål på torpet. som att cirkeln sluts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar